Důležitý zákon o stavbách chtějí všichni politici. To samé už ale slibovali v minulých volbách
Zákon o liniových stavbách, který by měl usnadnit přípravu dopravních staveb od EIA po výkup pozemků a vydání stavebního povolení, měla sice současná vláda ve svém programovém prohlášení, ale nakonec nevznikl. Většina účastníků debaty na téma Doprava a dopravní infrastruktura je přesvědčena, že se to již nesmí opakovat a přijetí zákona považují za prioritu. A to i zástupci současné vládní koalice.
„Je třeba zákon o liniových stavbách. Na základě toho se můžeme bavit o všech druzích dopravy. Pokud nebudeme mít tento klíčový zákon, nepostoupíme dál,“ řekl královéhradecký krajský lídr ČSSD Jan Birke. I zástupce koaliční KDU-ČSL Miloš Krčmář je přesvědčen, že je zákon o liniových stavbách ze všeho nejdůležitější.
Nynější ministr dopravy Dan Ťok, který je zároveň karlovarským krajským lídrem ANO, s ním souhlasí. Zdůraznil však, že skutečnost, že zákon ještě není, je důsledkem toho, že „byl komplikovaný a stejně ho sněmovna nechtěla schválit“.
Podle Ivana Adamce, jenž vede královéhradeckou krajskou kandidátku ODS, je zákon o liniových stavbách důležitý, ale nemůže zůstat jen u něj. Chtěl by, aby vznikl zcela nový stavební zákon, všechny jeho dosavadní úpravy považuje za nedostatečné. „Ani jeden ministr mě nepřesvědčil, že zákon jde v duchu toho, že příprava stavby je jednodušší než samotná stavba,“ poznamenal.
Dalším důležitým tématem dopravní politiky by po volbách mohly být koncepční materiály. Ministr Ťok sice zdůraznil, že existují, ale moravskoslezský lídr Pirátů Lukáš Černohorský míní, že nejsou takové, aby podle nich mohli plánovat svoji budoucnost. Dlouhodobá koncepce by podle něj měla stanovit termíny, kdy se bude co stavět, a měla by vzniknout po dohodě všech stran. „Je to věc, která musí přežít ministra dopravy,“ řekl.