Pozor na klíčový krok. Lidem zbývá jen pár dnů, aby se mohli účinně bránit proti zvýšení cen energií
Podle členky Rady Energetického regulačního úřadu Markéty Zemanové se v současné době na úřad obrací extrémní množství lidí. Jsou to až stovky e-mailů a telefonátů denně. Týká se to ukončování fixací cen a předčasného vypovídání smluv, na což si lidé stěžují konkrétně u společností Bohemia Energy a Europe Easy Energy.
„Na odbavování hovorů a e-mailů jsme nasadili maximum sil. Snažíme se lidem radit co nejrychleji, v horizontu jednotek dnů. Kdybychom jim reagovali až za dva týdny, tak je to k ničemu. Z těchto podání totiž vyplývá, že lidé mají čas na odstoupení a případnou bezplatnou změnu dodavatele do 22. října," upozorňuje Zemanová.
Jak mají zákazníci nyní postupovat? „Musí se ve velmi krátkém čase rozhodnout, co dělat. My jim radíme, aby se pořádně podívali do své smlouvy, zda tam mají jednoznačně fixaci, nebo zda tam skutečně je někde právo dodavatele vypovědět smlouvu nebo změnit cenu. Když to bude jednoznačně fixováno, radíme lidem, aby trvali na smlouvě. Ale pokud u dodavatele s touto výtkou neuspějí, tak mají prakticky jen dvě možnosti. Jít do sporu s dodavatelem, který bude na několik měsíců. Druhou možností je najít si jiného dodavatele. Lidé teď mohou bez sankcí od smlouvy odstoupit a najít si nového dodavatele. Podle oznámení, která k nám dávají, mají, alespoň většinou, čas na odstoupení od smlouvy bez pokut do 22. října, a k tomu je třeba v této době dohodnout si nového dodavatele," přibližuje Zemanová.
Dodavatelé teď budou ve velkém měnit ceníky a zdražovat. Jak a do kdy to musí domácnostem oznámit? A co se stane, když to neudělají? „Pokud dodavatel chce jednostranně změnit cenu, tak tuto možnost musí mít sjednanou ve smlouvě. Pokud tomu tak je, tak to může udělat, ale musí změnu cen spotřebiteli dopředu oznámit. Pokud to udělá minimálně 30 dnů dopředu před účinností změny, tak zákazník může odstoupit do deseti dnů před účinností změny. Dodavatel zároveň musí zákazníka v oznámení o změně poučit, za jakých podmínek může odstoupit. Pokud ho nepoučí nebo pokud nedodrží těch 30 dnů, tak má zákazník tři měsíce po účinnosti změny ceny na odstoupení. A takové odstoupení je vždy bezplatné."
I přesto, že je situace nyní napjatá a hrozí krachy některých dodavatelů energií, spotřebitelé mohou být klidní. „I kdyby jejich dodavatel ze dne na den zkrachoval, tak na to pamatuje takzvaný institut dodavatele poslední instance, který zajišťuje, že o dodávku energií lidé nepřijdou. Tyto zákazníky by přebíral takzvaný dodavatel poslední instance, což jsou třeba u elektřiny ČEZ, E.On a Pražská energetika. Lidi od nich začnou energie odebírat a mají půl roku na případný výběr nového dodavatele dle svých požadavků. Je třeba ovšem dodat, že cena za dodávku od dodavatele poslední instance bývá vyšší," upozorňuje Zemanová. Statisíce domácností naletělo. Vypovídání smluv a zrušené fixace cen energií mají dohru
Zdroj: oenergetice.cz.