České stavebnictví pokulhává. Kdo nás ve výstavbě dálnic strčí s přehledem do kapsy?
Loňský růst stavebnictví byl devátý nejvýraznější v rámci zemí EU. „Letos na takový výsledek tuzemské stavebnictví nestačí. Důvodem je částečně loňská teplá zima, která zvýšila základnu meziročního srovnání prvního čtvrtletí a v prvních měsících letošního roku tak bylo poměrně obtížné dosáhnout dalšího výrazného tempa růstu. Vše ale na navýšenou základnu svádět nelze,“ podotkl přední český ekonom Lukáš Kovanda s tím, že ostatně ani letos v ČR nepanovaly žádné „ruské mrazy“.
Klíčovým důvodem slabšího výkonu jsou podle něj kapacitní omezení dané zejména nedostatkem vhodné pracovní síly v době rekordně nízké míry nezaměstnanosti. Stavební firmy jednoduše „nemají, kde brát“. Situaci komplikují dlouhá povolovací řízení, která jsou chronickou bolestí tuzemského stavebnictví a vlastně celé ekonomiky, neboť brzdí například důležité infrastrukturní projekty.
„Třeba Maďaři v uplynulých dvaceti lety staví dálnice ve své zemi po přepočtu na obyvatele násobně rychleji než Češi. Maďaři i letos v prvním pololetí svým prvenstvím ve zmíněném žebříčku potvrzují, že mají dobře nastavenou koncepci výstavby, jak v oblasti pozemního, tak inženýrského stavitelství,“ poznamenal Kovanda.
Lépe dokážou využít prostředků z fondů EU, které u nich intenzivněji než u nás plynou na ekonomicky celkově přínosnější stavební projekty. „Výkon českého stavebnictví bude letos slabší než loni. Kvůli nutnosti zrychlit čerpání prostředků z fondů EU však lze v příštích čtvrtletích očekávat mírné zlepšení situace, a to i v mezinárodním srovnání,“dodal Kovanda.