Německé společnosti se stahují z Ruska. Co stojí za náhlým odchodem?

Zahraniční 09. června 2018 | 04:24 — Ilona Cílková
Velké německé firmy považovaly ještě před nedávnem ruský trh za velmi slibný. Rubl ale slábne a kupní síla Rusů klesá. To se odráží i v situaci investorů, výrobců a prodejců - už nevěří, že se jejich očekávání naplní.
Supermarket na Rudém náměstí v Moskvě / Pixabay

Výrobce sportovního oblečení a obuvi Adidas, síť obchodů Metro (v České republice provozuje velkoobchody Makro), obchod s elektronikou MediaMarkt nebo internetový prodejce Otto se z Ruska začínají stahovat, uvedla na svém webovém serveru rozhlasová stanice Deutsche Welle.

MediaMarkt se chystá z Ruska odejít po dvanácti letech. O prodeji své sítě poboček vyjednává s ruským konkurentem M.Video, výměnou se hodlá stát menšinovým akcionářem této ruské firmy. V posledních měsících prodal MediaMarkt podle zprávy zveřejněné v polovině května šest filiálek, tedy zhruba každou desátou.

Jako příčinu uvádí negativní dopady nízkého kurzu rublu a pokles příjmů v Rusku. Navíc kvůli protiruským sankcím vyhlášených v dubnu Spojenými státy se další růst ruského hrubého domácího produktu (HDP) ani nepovažuje za pravděpodobný.

Německý gigant internetového prodeje oblečení a potřeb pro domácnost Otto se z Ruska stahuje jen zčásti. V dubnu společnost oznámila, že v létě zavře dva své ruské internetové obchody otto.ru, který je na trhu od roku 2006, a quelle.ru, který získala v roce 2009. Zanikne tak i už v sovětských časech legendární katalog a zásilkový prodej.

Firma své rozhodnutí zdůvodňuje změnou globální strategie, chce se více soustředit na domácí německý trh. Roli sehrává i rostoucí konkurence na ruském internetu. Rozvoj internetu vedl k zániku klasického zásilkového prodeje. Podle odborníků ale sehrál i zde roli slabý rubl, který prodražuje ceny zásilek z Německa. Firma si chce v Rusku ponechat svou vlajkovou loď bonprix.ru, která sází na zákazníky s průměrnými a nižšími výdělky, a textilní značku Witt.

Svou přítomnost na ruském trhu a závislost na něm chce omezit německý výrobce sportovního oblečení a bot Adidas. Rozhodl se k tomu již v roce 2014, když musel kvůli pádu kurzu rublu a menší ochotě Rusů utrácet revidovat svá očekávání na ruském trhu.

Adidas učinil na začátku desetiletí z Ruska a států bývalého Sovětského svazu jeden ze svých strategických regionů, vedle Severní Ameriky a Číny. Počet obchodů v regionu se z tehdejších 800 měl v krátké době zvýšit na 1200. Po jistou dobu přispíval ruský trh k celkovým tržbám koncernu deseti procenty. Nyní už to jsou jen procenta tři. V létě firma oznámila záměr uzavřít v regionu četné pobočky. Na dotaz Deutsche Welle uvedla, že jich zbylo už jen 600.

Jinak se rozhodl postupovat provozovatel sítě obchodů s potravinami a drogistickými výrobky Metro. Nejenže neuzavře žádnou z 89 prodejen, které provozuje v 50 regionech Ruské federace včetně Ruskem anektovaného ukrajinského poloostrova Krym, ale nevylučuje ani otevření dalších. Ruský trh je příliš důležitý, firma už v zemi investovala tolik peněz, že si nemůže dovolit z něj odejít.

Reklama
Reklama

Mohli jste přehlédnout

Nový Peugeot 208 přichází do Česka. Je krásný, svižný a za super cenu

Co můžete očekávat, když přivedete dítě do domácnosti se...

Jak správně prát tenisky v pračce, aby se nezničily ani boty...

Jedlá soda je dostupný a účinný pomocník v péči o psa či...

Jak jednoduše vyrobit trendy paletový nábytek na zahradu i do...

Nový trend vtrhl do českých měst, střešní včelaření je...

Vánočním věncům letos nebude vévodit jehličí, ale...

Zavřít reklamu