V důsledku energetické krize hrozí růst jízdného MHD až o desítky procent

Domácí 26. října 2021 | 08:49 — Ilona Cílková
Městské dopravní podniky po celé zemi se potýkají s rostoucími cenami energií, zejména pak elektřiny a ropy, ale pochopitelně také plynu. Třeba pro pražský dopravní podnik znamenají zdražující elektřina a vyšší ceny ropy náklady navíc za zhruba 700 milionů korun. Zdražují totiž paliva, ale také třeba napájení tramvají.
Rostoucí ceny elektřiny a ropy zdraží i městskou veřejnou dopravu / Depositphotos

Na rychle rostoucí inflaci v Česku, která se v září vyšplhala na téměř pět procent, už reagují i dopravci. České dráhy, RegioJet nebo Leo Express shodně připouští, že příští rok mohou zdražit jízdné. Firmy trápí hlavně stoupající ceny energií a paliv. Více může stát i městská hromadná doprava. Podle analytiků je navýšení cen v dopravě téměř jisté, nezatíží ale peněženky domácností tak výrazně.

V zásadě není rozdíl mezi kterýmkoli dopravním podnikem a jinými odběrateli z firemní sféry. Všichni dříve či později budou muset zahrnout vyšší ceny energií do svých nákladů.

 V krajním případě může v důsledku energetické krize dojít k narušení provozu městské hromadné dopravy. Například kvůli možnému nedostatku příměsi naftových motorů AdBlue, který je důsledkem zuřící evropské plynové krize. Drahý plyn prodražuje výrobu močoviny, která je zásadní složkou AdBlue, takže některé evropské továrny na příměs už zavírají. To zvedá cenu AdBlue a zvyšuje riziko výpadku v dodávkách této přímesi. Fatální nedostatek AdBlue by v krajním případě vedl ke kolapsu dopravy a zásobování. Varují před ním třeba dopravci na Slovensku.

Záleží ovšem na tom, jak bude tuhá zima a jak velkorysé bude Rusko s dodávkami plynu do EU nad rámec dojednaných dlouhodobých kontraktů. Čím tužší bude zima a čím méně bude Rusko velkorysé, tím spíše se prohloubí plynová krize EU a tím spíše budou dopravní podniky v městech ČR muset s cenou jízdného nahoru a/nebo omezovat či rušit spoje.

Sečteno, podtrženo, v důsledku energetické krize hrozí růst jízdného městské veřejné dopravy až o desítky procent. Další možností je omezení spojů či částečně rušení spojů či linek MHD. Ještě další možností jsou kompenzace z veřejných rozpočtů. Může také dojít na kombinace dvou či všech tří jmenovaných řešení. Brusel chystá klimatickou daň pro vlastníky domů a aut.

Zdroj: fxstreet.cz.

Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Důrazné varování pro cestovatele. Těmto zemím se vyhněte

Důrazné varování pro cestovatele. Těmto zemím se vyhněte

Nejlepší města pro junketovou turistiku v Evropě

Nejistá budoucnost pro cestovatele. Chystá se výrazné...

Lyžaři musí změnit plány. Rakousko přestalo čekat na...

Pouliční výstavy, světelné inspirace a nádech svobody. Jak...

Evropa přitvrzuje. Od pondělí se připravte na velké...

Zavřít reklamu