Češi se činí. V jedné věci tak nemají v rámci Evropské unie konkurenci

Domácí 31. prosince 2020 | 12:35 — Ilona Cílková
Češi v loňském roce utratili za alkoholické nápoje historicky rekordní sumu a v Evropské unii takřka nemají konkurenci. Ze svých peněženek vytáhli bezmála 93,5 miliardy korun, tedy zhruba dvojnásobek toho, co utratili v polovině devadesátých let.
Další 2 fotografie v galerii
Češi za alkohol utratí obrovskou sumu peněz / Depositphotos

V roce 2018 přitom za pivo, víno a lihoviny dali při svých nákupech v obchodech celkem 89,2 miliardy korun. V roce 2017 to přitom bylo 78,7 miliardy korun. Češi tak v současnosti utrácí za alkohol zhruba dvojnásobek toho, co v polovině 90. let, kdy se jejich výdaje za pivo, víno a lihoviny pohybovaly v tehdejších cenách kolem úrovně 45 miliard korun. Vyplývá to z nově zveřejněných dat Eurostatu.

Od poloviny 90. let však klesl podíl výdajů za alkoholické nápoje na celkových spotřebitelských výdajích Čechů. V roce 1995 tento podíl činil 5,4 procenta, do roku 2008 pak poklesl na rovná tři procenta. Poté však došlo k jeho opětovnému navýšení, takže v roce 2019 činil 3,4 procenta. To Českou republiku řadí na 4. místo v EU, neboť vyšší podíl vykazují už jen všechny tři Baltské státy.

Pokles podílu alkoholu na spotřebitelských výdajích, k němuž v posledním čtvrtstoletí došlo, lze jen zčásti připsat zdravějšímu životnímu stylu, kteří dnes Češi nepochybně vedou.

Mnohem více než v polovině 90. let se dnes stravují v restauracích a hospodách. Vždyť loni utratili dle odhadu na základě dat Eurostatu v restauracích, hospodách a kavárnách rovněž rekordní sumu takřka 180 miliard korun, tedy o zhruba 100 miliard korun více než ještě v roce 2000. Jejich výdaje za restaurace, hospody či kavárny tedy narůstají citelně rychleji než výdaje za alkoholické nápoje v obchodech.

Podle ekonoma Lukáše Kovandy lze přitom předpokládat, že podstatnou část výdajů za alkohol, které by před čtvrtstoletím realizovali ještě v obchodu pro domácí spotřebu, dnes realizují právě v některém z veřejných stravovacích zařízení. Místo lahváče v obchodu na rohu si dnes zkrátka častěji než před čtvrtstoletím dávají "jedno" v restauraci. Letošní koronavirové krize s tímto jistě zamíchá, ale jen přechodně, po jejím odeznění lze sázet na pokračování popsaného trendu. Rok 2021 bude těžký a plný změn. Co všechno se pro domácnosti změní.

Další články
Reklama
Reklama

Mohli jste přehlédnout

Legendární zpěvačka a herečka Barbra Streisandová vydala po letech nový singl

Nejzdravější káva je filtrovaná, shodují se studie. Může...

Peugeot slaví 130 let závodění. Fascinující výstava...

Březen je ideální čas na jarní restart trávníku:...

Jaro je ideální čas na přípravu zahrady: Přilákejte...

Vůně benzínu sponzory neláká, dnešní motorsport je ve...

Domácí vaječný koňak jako krásný dárek. S vynikající...

Zavřít reklamu