E-shopy spouští povánoční slevy. Na co si dát pozor při reklamaci zboží v době covidové

Domácí 25. prosince 2020 | 08:01 — Ilona Cílková
Dnešním dnem začíná tuzemským e-shopům druhé nejsilnější prodejní období v roce. Startují povánoční výprodeje. Nejsilnější nápor bude ale poprvé patrný zřejmě až v pondělí 28. prosince.
Další 3 fotografie v galerii
Jak je to s reklamací na zlevněné zboží? / Depositphotos

Před Štědrým dnem již sice některé e-shopy zahájily sezónu „povánočních“ slev, hlavní období ale začíná dnes a potrvá do první poloviny ledna. Silný nápor pak lze očekávat od pondělí 28. prosince a pak hlavně v týdnu od 4. ledna 2021, kdy už tedy půjde spíše o novoroční slevy. 

Během tří povánočních výprodejových týdnů utratí Češi v e-shopech o zhruba 70 procent více než v průměru během celého roku. Povánoční slevy bývají často výhodnější než slevy předvánoční, například ty během akcií typu Black Friday. Značný pokles cen lze po Vánocích čekat třeba u oděvů.

Jak je to s reklamací na zlevněné zboží a na co má kupující nárok?  „Poskytnutí slevy, ať už jde o slevu povánoční či novoroční, není důvodem k omezení zákazníkova práva zboží reklamovat nebo vrátit do čtrnácti dní v případě zakoupení online. Ať už zákazník nakoupí za jakoukoli cenu, vždy platí, že jej může reklamovat po dobu 24 měsíců od převzetí. Výjimkou jsou slevy poskytnuté individuálně na vadný kus. Vada a sleva musí být v takovém případě ovšem explicitně uvedeny na dokladu o koupi," přibližuje ekonom Lukáš Kovanda.

Podle ekonoma by však zákazník neměl otálet. V nejsilnější pozici vůči prodejci je tehdy, pokud zboží reklamuje už během šesti měsíců od převzetí. Pokud se totiž v této době vada projeví, má se za to, že existovala již před zakoupením; bezvadnost zboží bude muset prokazovat prodejce. Po uplynutí šestiměsíční lhůty už je to naopak zákazník, který musí prokazovat, že si vadu nezpůsobil sám.

Obchodníci někdy mohou reklamaci odmítat uznat s tím, když zákazník zboží zakoupil v akci „X + 1 zdarma“. Mohou totiž argumentovat, že záruka se vztahuje pouze na zaplacené zboží, nikoli na darované. Pokud však oba kusy zboží od sebe nelze odlišit, jedná se o množstevní slevu a zákazník může reklamovat každý kus zvlášť.

Bezdůvodné vrácení zboží e-shopu ve čtrnáctidenní lhůtě po zakoupení není totéž, co uplatnění zákonného práva reklamace. Možnost bezdůvodného vrácení nemusí poskytovat všechny e-shopy, takže je vhodné se na toto možnost vždy informovat, ideálně ji mít potvrzenu písemně. Bez udání důvodu lze vrátit jen některé druhy zboží, například to, které nepodléhá rychlé zkáze. Těžko lze po čtrnácti dnech vracet třeba potraviny nebo květiny. Důchodci si mohou zvýšit penzi o stovky až tisíce korun. Musí ovšem udělat jednu drobnost.

Reklama
Reklama

Mohli jste přehlédnout

Rybník na Plzeňsku osídlila vzácná masožravá rostlina. Lidi však od koupání neodradila

Dopřejte balkonovým rostlinám během léta tuto péči a...

Přidejte k okurkám zálivku z této běžné potraviny a plodit...

Vyrobte si levný domácí postřik na mšice bez chemie. Už...

Tipy na snadné odstranění etiket ze sklenic

Jak správně sklízet rybíz, aby dlouho vydržel a přitom jste...

Technoratan na zahradu není špatnou volbou. Vydrží vám déle...

Zavřít reklamu