Češi mění své zvyky. Nákupní centra jsou tak ve velkých problémech
Z Česka se nedávno stáhl třeba francouzský oděvní řetězec Camaieu, jenž tu provozoval skoro třicet kamenných obchodů. V problémech je také společnost L Brands, pod níž spadá značka luxusního spodního prádla Victoria’s Secret. A mnozí další.
Tržby maloobchodních prodejců oděvů, těch v kamenných prodejnách, ještě v červnu, podle nejnovějších údajů ČSÚ, klesaly meziročně o více než šestnáct procent. Přitom tržby maloobchodu jako celku byly v červnu už víceméně na loňské úrovni. A vyšší než loňské tržby pak zaznamenali třeba prodejci sportovních potřeb, a zejména on-line obchody.
To není náhoda. Koronavirová krize naučila v e-shopech nakupovat i ty Čechy, kteří tak dosud nečinili. Tržby tuzemských e-shopů tak letos mohou atakovat hranici 200 miliard korun. Dosavadní rekord, loňský, přitom činí 155 miliard.
Navíc koronavirová krize snížila zájem o formálnější oblečení a obuv, jakou jsou obleky, kostýmy, ale i třeba džíny. Naopak sportovní a pohodlné oblečení získalo na popularitě. Důvod je zřejmý: když byli lidé více doma, třeba i na home officu, nepotřebovali tolik formálního, luxusnějšího oblečení, které normálně do zaměstnání nosí. Mnozí zůstávají i u tohoto návyku. Nakupují více pohodlného a sportovního oblečení než dříve a nakupují celkově více oblečení či obuvi přes internet. Kamenné obchody s oděvy tudíž ztrácejí zákazníky a vyklízejí tuzemská obchodní centra a retail parky. Podobný trend je patrný i v zahraničí, upozorňuje ekonom Lukáš Kovanda.
Odklon od formálního zboří zrcadlí i vývoj akcií firem jako Hugo Boss nebo Levi Strauss, které během koronavirové krize dramaticky poklesly a dosud se nezotavily – jsou stále skoro jen na polovině své úrovně ze začátku letošního roku. To znamená, že investoři nevěří v rychlý růst ziskovosti těchto firem k předkoronavirovému trendu. Češi hřeší stále víc. Za své neřesti utrácí rekordní sumu peněz.