Konec jednoho fenoménu, který odstartovala pandemie
Maloobchodní tržby v ČR v dubnu zaostaly za očekáváním. Bez zahrnutí prodeje aut stouply meziročně reálně o 7,5 procenta. To je zpomalení růstového tempa v porovnání s březnem, kdy podle revidovaného výsledku stouply meziročně o 9,2 procenta. Analytici oslovení agenturou Bloomberg předpokládali ve střední hodnotě svých odhadů dubnový růst tržeb bez aut meziročně o 10,4 procenta.
Jedním z důvodu slabšího výkonu je poměrně slabý meziroční růst nakupování před internet. Tržby e-shopů společně se zásilkovým prodejem stouply meziročně jen o 14,2 procenta. To představuje nejmenší meziroční nárůst daného segmentu za celé období od listopadu 2019. Pandemický boom e-shopů, resp. přesunu kamenného prodeje na internet, tedy končí. Současně ztrátu dynamiky online sféry zatím v předpokládané míře nestačí kompenzovat zrychlení růstové dynamiky v oblasti kamenného maloobchodního prodeje, a to ani přes citelně poníženou srovnávací základnu loňského jara.
Koruna však na zveřejnění dubnového maloobchodu reagovala zpevněním z úrovně takřka 25,42 na skoro 25,40 za euro, což svědčí o tom, že pro trh jako celek nová čísla rozčarování nepředstavují.
„Zatím se ovšem nepotvrzuje, že by takzvané zrušení superhrubé mzdy, tedy pokles daně ze mzdy zaměstnanců, spojený navíc s navýšením slevy na daňového poplatníka, maloobchodní tržby nad očekávání podpořil," uvádí hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda. Obhájci prosazení daňového balíčku, k němuž došlo loni koncem rokem, přitom argumentovali právě příznivým dopadem do spotřebního chování obyvatel ČR a do citelného nárůstu tržeb obchodníků.
Na finální verdikt je však stále brzy. Duben byl stále poznamenaný pandemickými uzavírkami podstatné části maloobchodu. Nákupům nepřálo ani poměrně chladné počasí nebo fenomén vyčkávání na širší otevření ekonomiky, k němuž došlo až v květnu. Za celý letošní rok maloobchodní tržby tudíž stoupnou jen o jedno procento. Česko postihla krize typu písmene K. Pro občany žádné dobré vyhlídky.