Nepřišel vám dárek zaplacený online? Peníze můžete žádat zpět

Domácí 25. prosince 2018 | 04:13 — Ilona Cílková
Nepřišel vám dárek zaplacený přes internet platební kartou? Není nic ztraceno. Zákazníci mohou svoji banku požádat o provedení tzv. chargebacku.
Svoji banku můžete požádat o provedení tzv. chargebacku / Shutterstock

Díky tomuto nástroji lze stáhnout částku zpět od banky podnikatele, pokud ten neprokáže, že zboží dodal. Podle zkušeností Evropského spotřebitelského centra takto banky svým klientům pomáhají, ačkoli k tomu nejsou povinovány zákonem.

Pro své zákazníky podobnou službu mají i některé systémy elektronických peněženek.  Naopak možnost vrácení peněz nenabízí platba bankovním převodem z účtu na účet.
„Někdy spotřebitelé nezkontrolují, od koho na internetu nakupují, nezjistí si ohlasy ostatních uživatelů, a tedy nepoznají rizikový e-shop. Nebo jinak normálně fungující e-shop nestihne výrobek dodat v deklarovaném termínu a spotřebitel neúspěšně žádá o vrácení peněz.

Pokud předem zaplatil kartou nebo systémem elektronické peněženky, může dostat své peníze zpět,“ říká Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra, které pomáhá řešit spory s podnikateli z jiných zemí EU, Norska a Islandu.

Při platbě kartou lze v případě nedoručení zboží požádat banku o provedení tzv. chargebacku. Banka spotřebitele může obrazně řečeno stáhnout peníze zpět od banky obchodníka, Evropské spotřebitelské centrum takový postup radí nejčastěji v případě podvodných e-shopů.

„Spotřebitel nemá na chargeback právní nárok, ale zkušenost ESC ukazuje, že banky ho často provádějí pro své klienty dobrovolně. Někdy tak činí i v případě dodání zcela jiného než objednaného zboží. Dobré je žádost doplnit relevantními dokumenty, například kopií komunikace s prodejcem,“ uvádí Ondřej Tichota. Může jít o nákupy v EU i mimo ni, v USA, Číně a podobně.

Systémy plateb prostřednictvím elektronických peněženek nabízejí podobnou službu. Jejich centra řešení sporů jsou ochotna řešit případy, kdy zboží nebylo doručeno, nebo byl dodáno výrobek, který neodpovídá objednávce.

U platby bankovním převodem takto peníze vrátit automaticky nelze. „Pokud lidé nakupují u jim už známého podnikatele, je platba převodem samozřejmě v pořádku, ale pokud jde o první nákup a nejde o obecně známý subjekt, je dobré se nad převodem jako nástrojem platby zamyslet,“ doporučuje Ondřej Tichota.

Pokud se spotřebitel dostane do sporu s podnikatelem z jiné země Evropské unie, Norska nebo Islandu, může mu s řešením bezplatně pomoci Evropské spotřebitelské centrum. To působí při České obchodní inspekci a je jedním ze 30 členů sítě Evropských spotřebitelských center, financované Evropskou komisí a zúčastněnými státy.

Další články
Reklama
Reklama

Mohli jste přehlédnout

Adam Mišík na někoho působí odtažitě, ve skutečnosti je ale bezprostřední a nesmírně přívětivý

Plánujete malovat kraslice nebo barvit vařená vajíčka? S...

Jak ochránit meruňky proti mrazům? Přichází prudké...

Nejzdravější káva je filtrovaná, shodují se studie. Může...

Peugeot slaví 130 let závodění. Fascinující výstava...

Březen je ideální čas na jarní restart trávníku:...

Jaro je ideální čas na přípravu zahrady: Přilákejte...

Zavřít reklamu