Kamioňáci se už v Německu v kabině nevyspí. Hrozí jim tučná pokuta!
Německo si tuto novinku schválilo pěkně potichoučku. Zákon zde totiž zveřejnili poprvé 24. května a platit začal hned následující den. I když je podle MF Dnes opatření namířeno hlavně proti levným dopravcům z východní Evropy, citelně se dotkne tak českých firem.
Pokuty, které budou kamioňákům za přespání v kabině hrozit, nejsou nijak malé. Za každou hodinu strávenou proti vyhlášce v autě totiž zacvakají 60 eur, zaměstnavatel pak trojnásobek. "Nové nařízení se dotkne hlavně dopravců, kteří jezdí z Česka dlouhé trasy přes Německo, například do Španělska. Mnohdy totiž šest dní na cestu tam a zpět nestačí a řidič musí strávit víkend v Německu," řekl pro MF Dnes Martin Felix ze sdružení Česmad Bohemia s tím, že jde z jeho pohledu jen o další krok k omezení konkurence zahraničních dopravců.
Někteří dopravci se už podle Felixe rozhodli z dlouhých tras odejít. Problém totiž podle něj nespočívá ani tak v tom, že by firmy nebyly ochotny platit řidičům nocleh v hotelu, ale v tom, že kamioňáci nemají u hotelu kde auta zaparkovat. A hlavně, pokud šofér veze náklad, nemůže vozidlo opustit.
Podobný zákaz spaní v kamionech už loni zavedla Begie, a to o víkendech. Ochranářská opatření jsou nejrozšířenější ve Francii. Vlnu nevole tu například zvedlo stanovení povinné minimální mzdy, kdy čeští dopravci dostali pokutu jen za to, že naši řidiči mají menší výplatu než jejich kolegové ve Francii. Legislativa, která nutí zahraniční dopravce, aby řidičům vypláceli alespoň tolik, kolik je v dané zemi minimální mzda, platí i v dalších zemích, například v Německu. Letos v únoru zde byl za svou nízkou mzdu pokutován první český řidič. Musel zaplatit 2 500 eur.