Deltě se nedá vyhnout. Lidé mají jen dvě možnosti, říká expert

Domácí 03. září 2021 | 09:06 — Ilona Cílková
Podle mnoha odborníků je varianta delta jeden z nejnakažlivějších respiračních virů, které známe. V současné době převládá i v Česku a má ji 95 procent nemocných. Narůstá ale podíl jejích subvariant, které jsou souhrnně označovány jako delta plus.
Další 3 fotografie v galerii
Virus provádí s tělem experimenty, u kterých nic nevíme / Depositphotos

„I v ČR narůstá podíl subvariant delty, jejichž výskyt je pravděpodobně důvodem nárůstu počtu pozitivně testovaných v okolních zemích," uvedla ředitelka SZÚ Barbora Macková. V Česku takový vývoj zatím data neukazují. To, že se v Česku zatím epidemická situace nezhoršuje, lze podle Mackové přičítat jednak rostoucí proočkovanosti a jednak míře promořenosti české populace z předchozích vln epidemie.

Situaci ale komplikuje pokles zájmu o očkování. Stále více lidí se k němu staví odmítavě a argumentují komplikacemi spojenými s vakcinací. Odborníci ovšem upozorňují, že očkování masivně snižuje riziko dlouhého covidu. Nákaza po dvou dávkách vakcíny je mnohem mírnější, takže vakcíny skutečně mění nemoc k lepšímu. „Na obrovských vzorcích populace se ukazuje, že nežádoucí účinky vakcín jsou velmi vzácné a že v případě onemocnění covidem jsou o několik řádů pravděpodobnější a vážnější. A vzhledem k tomu, že teď máme velmi infekční variantu delta, které se v podstatě nelze vyhnout, si bohužel musíte vybrat mezi nežádoucími účinky vakcíny a nežádoucími účinky z nemoci. A u nemoci jste na tom asi tisíckrát hůř," upozorňuje biochemik Jan Konvalinka v rozhovoru pro Český rozhlas.

Poslední studie ukazují, že ukončené očkování proti koronaviru snižuje téměř o polovinu pravděpodobnost vleklého onemocnění covid-19. U plně naočkovaných je tedy výrazně menší šance, že prodělají takzvaný dlouhý covid než u neočkovaných. Uvádějí to vědci z Královské univerzity v Londýně.

Tým analyzoval data z britské aplikace Covid Symptom Study mezi loňským 8. prosincem a 4. červencem letošního roku. Do aplikace lidé zaznamenávají údaje o dokončené vakcinaci, testech na koronavirus a své symptomy v případě nákazy. Vědci sledovali zdravotní stav více než dvou milionů lidí, z nichž 1,2 milionu uvedlo, že dostali alespoň jednu dávku vakcíny. Celkem 971 504 uživatelů aplikace uvedlo, že mají dokončené očkování proti koronaviru.

Přibližně 6030 uživatelů aplikace uvedlo, že mělo pozitivní test na covid-19 nejméně 14 dní po prvním očkování. V případě druhé dávky to bylo 2370 lidí, kteří uvedli, že měli pozitivní test sedm dní po druhé dávce. Jen 31 z 592 lidí, kteří do aplikace zaznamenávali své příznaky ještě 28 dní po potvrzení infekce nebo déle, mělo dlouhý covid.
 
Vědci uvedli, že u plně očkovaných je hospitalizace v případě nákazy o 73 procent menší, pokud jde o závažné příznaky, u plně očkovaných se snižuje téměř o třetinu. Nejběžnější příznaky, jakými jsou ztráta čichu, kašel, horečka, bolesti hlavy a únava, byly mírnější a méně často hlášené, uvedla studie. 

Experti dále upozorňují, že pokud člověk dostane byť mírnou formu covidu, může mít potíže i po vyléčení, nemluvě o pacientech, kteří museli do nemocnic. Na datech se ukazuje, že nejde o žádnou lehkou nemoc. „Přijde mi, že je pro každého výhodnější nechat se naočkovat. Když lidé říkají, že je to experimentální vakcína, tak já říkám, že virus provádí s tělem taky experimenty, u kterých navíc nevíme, co všechno napáchají. Nejjednodušší se je prostě naočkovat, a to úplně ze sobeckých důvodů," myslí si Jan Kulveit z Oxfordské univerzity. Studie odhalila, zda je silnější přirozená imunita, nebo imunita získaná očkováním proti covidu.

Zdroj: szu.cz, irozhlas.cz.

Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Krátká prohlídka atrakcí Las Vegas

Krátká prohlídka atrakcí Las Vegas

Varianta omikron vyvolala paniku ve světě. První země...

Důrazné varování pro cestovatele. Těmto zemím se vyhněte

Nejlepší města pro junketovou turistiku v Evropě

Nejistá budoucnost pro cestovatele. Chystá se výrazné...

Lyžaři musí změnit plány. Rakousko přestalo čekat na...

Zavřít reklamu