Babišův plán na nový bonus bude stát českou ekonomiku nemalé peníze

Domácí 28. července 2021 | 14:09 — Ilona Cílková
Premiér Andrej Babiš chce v pátek vládě předložit návrh na dva dny volna jako odměnu za očkování. Státní zaměstnanci, kteří se již nechali očkovat, by měli nárok na dva dny placeného volna. Premiér navíc apeluje na firmy a podniky, kraje i obce, aby dva dny volna umožnily o ony také svým zaměstnancům.
Další 2 fotografie v galerii
Babišův bonus za očkování v podobě dvou dní volna připraví českou ekonomiku o 21 miliard / Depositphotos

Den volna navíc připraví českou ekonomiku o 0,25 procenta HDP. Den volna pochopitelně neznamená, že volno si mohou dopřát úplně všichni. Například zdravotníci, příslušníci bezpečnostních sborů nebo někteří zaměstnanci průmyslu s nepřetržitým provozem nemohou svá pracoviště nikdy zcela opustit. „Den volna ovšem znamená také to, že ti lidé, kteří si volno dopřát opravdu mohou, tíhnou k vyšší spotřebě. Například proto, že mají více času na návštěvu nákupního centra, pokud je tedy otevřené. Navýšení spotřeby částečně kompenzuje dopad propadu ekonomické aktivity v oblasti produkce, ovšem nevykompenzuje jej zcela," upozorňuje hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.

Proto je výsledkem právě zhruba zmíněná 0,25procentní ztráta z celoročního výkonu ekonomiky. Tento celoroční výkon by letos měl dle nejnovější, dubnové prognózy ministerstva financí činit 5932 miliard korun a v příštím roce pak 6257 miliard.

Pokud by se očkovaní státní zaměstnanci dočkali dvou dnů placeného volna už letos a pokud by navíc vyslyšeli premiérovu výzvu také firmy a podniky soukromé sféry, dále kraje a obce, takže by také umožnily svým zaměstnancům vzít si ještě letos dva dny volna, přijde česká ekonomika za den takového volna navíc o zhruba 15,3 miliardy korun.

To je údaj, jenž odpovídá 0,25 procenta denního HDP druhé poloviny roku 2021. Výše zmíněný údaj 5932 miliard korun celkového letošního HDP je poznamenaný pandemickými uzavírkami a omezeními prvního letošního pololetí, které však už ve druhém pravděpodobně nenastanou. Proto bude denní ztráta ekonomiky ze dne volna ve druhém pololetí letošního roku vyšší, než průměrně v pololetí prvním nebo než průměrně z celoročního pohledu, jehož optikou by odpovídala 14,8 miliardy. Ztráta se bude blížit spíše průměrné denní ztrátě vypočtené z dat za nominální hrubý domácí produkt příštího roku, který již by neměl být poznamenaný pandemickými uzavírkami a omezeními. Tato ztráta, vypočtená tedy na základě přepokládaného výkonu ekonomiky v příštím roce, odpovídá 15,6 miliardy.

Ztráta 15,3 miliardy však platí jen tehdy, pokud by dostali volno úplně všichni, u nichž je to možné. tj. pokud by již proočkovanost ve věkové skupině 18 až 64 let bylo stoprocentní. Pak by ale pochopitelně nemělo smysl dny volna jako motivaci k očkování vůbec zavádět.

Dle aktuálních otevřených dat k očkování je právě dnes alespoň jednou dávkou očkováno průměrně 56,2 procenta obyvatel ČR ve věku 18 až 64 let, tedy ve věkových skupinách, jichž by se volno jako benefit za očkování týkalo především. Pokud by se i vlivem motivace v podobě dní volna vyhoupl podíl plně očkovaných v uvedené skupině 18 až 24 let na 70 procent, denní ztráta ekonomiky klesne z 15,3 na 10,7 miliardy korun, neboť neočkovaní nebudou mít na volno nárok a budou muset jako normálně do práce.

Celkový účet za motivační dva dny volna za očkování odpovídá 21,4 miliardy korun. To je podle Kovandy ztráta, kterou motivace způsobí celé české ekonomice. Lidé jsou naštěstí rozumní, říká o rozhodnutí NSS premiér Babiš.

Zdroj: ockovani.teckaopendatalab.cz

Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

I takhle může vypadat dovolená. Zážitek, na který do konce života nezapomenete

I takhle může vypadat dovolená. Zážitek, na který do konce...

Pozor na změny platné od příštího týdne. Cestovatelům se...

Ohřejte se u moře. Tipy, kam vyrazit za teplem během...

Světový unikát, který vám vyrazí dech. Co všechno byste...

Změny, které by vám neměly ujít. Covidový semafor se opět...

Barevný podzim vybízí k cestování. Navštivte kouzelná...

Zavřít reklamu