Čokoláda už nebude pro každého, kakao neustále zdražuje
Jednoduše řečeno, žádná globálně obchodovaná komodita letos nezdražuje rychleji než kakao. Jeho cena vzrostla jen od začátku roku na dvojnásobek a dále tak tak staví na vysokém růstu z roku 2023.
Zatím jsme svědky vysokých cen hlavně na burze, ale během pár měsíců se začnou naplno projevovat v maloobchodní síti. Ceny čokolád a jiných kakaových produktů mohou vzrůst o desítky procent. Kdo chce ušetřit a má pevnou vůli, má nejvyšší čas si udělat zásoby.
Cena kakaa začala stoupat na počátku minulého roku. Z cen okolo 2000 dolarů za tunu se dostala až na současných 8000 dolarů za tunu. Růst ceny je v tomto období vyšší než u olivového oleje nebo pomerančového koncentrátu, které si již procházejí maloobchodním cenovým vzestupem.
Co stojí za čtyřnásobným růstem kakaa? K pochopení situace se musíme podívat na globální nabídku této komodity, která je závislá na zemích afrického Sahelu. Ze 3/4 globální produkce stojí relativně malá oblast západní Afriky. Hrozbou pro takto koncentrovanou produkci je špatné počasí a neúroda, což se bohužel v tomto případě stalo.
Země afrického Sahelu postihl klimatický jev El Nino už dva roky za sebou, přičemž největším problémem se ukázala být narušená sezónnost srážek. Už dvě pěstitelské sezóny zasáhlo sucho úrodu nejprve v období vyzrávání kakaových lusků a chabou produkci následně spláchla vlna dešťů, která přinesla nemoci kakaovníků a znehodnocení produkce. Dodávky kakaa z Pobřeží Slonoviny, největšího světového producenta, meziročně klesají o 30 %, a to již před rokem byly nižší než v letech předcházejících.
Velké potravinářské společnosti nakupují suroviny pro výrobu svých produktů na dlouhou dobu dopředu a udržují si zásoby. To je jedním z faktorů, které stojí za stále ještě relativně příznivými cenami kakaových produktů v obchodních řetězcích. To už však nemůže trvat dlouho a zdražování může probíhat skokově. Už nyní probíhají velkoobchodní nákupy kontraktů na kakao za vysoké ceny, a ty se začínají více a více propisovat do cen v maloobchodu.
Jak mohou výrobci kakaových produktů zareagovat? Přenést vysokou cenu na zákazníka nemusí být snadné a spotřebitel tak musí zůstat ve střehu. Evergreenem je zmenšování produktů při zachování stávajících cen. Další možností je snižování objemu kakaové složky, případně se do čela marketingových kampaní mohou dostávat produkty postavené na cukru či jiných levnějších surovinách.
Ceny čokolád v maloobchodních řetězcích mohou vzrůst v řádu měsíců o desítky procent a platí, že čím větší obsah kakaa, tak tím je vyšší riziko podstatného nárůstu cen. Situaci ovlivní také vývoj cen dalších surovin či náklady výrobců, ale růst cen kakaa je tak extrémní, že podstatné zdražení je nabíledni.
Čokoláda může následovat olivový olej či pomerančový džus, jejichž ceny v poslední době výrazně rostou a lidé v obchodech jsou často nuceni volit náhražky nebo jiné produkty. V případě čokolád nebo cukrovinek s vyšším obsahem kakaa bohužel směřujeme stejným směrem.