Poslanci se nemohou shodnout na zákazu jízdy kamionů v levém pruhu na dálnicích
Tímto pátkem skončila lhůta pro připomínky. Návrh by teď měla projednat vláda, poslanci ale chtějí prosadit zákon v co nejkratším čase.
„Jízdu návrh zakazuje jen ve všední dny od šesti ráno do deseti večer. Vnímáme to jako návrh kompromisní,“ hodnotí úsilí předkládajících poslanců předseda podvýboru pro dopravu Martin Kolovratník z ANO.
Podle dalšího člena dopravního sněmovního podvýboru Romana Onderky z ČSSD by návrh mohl větší průjezdnosti hodně pomoci, obzvláště třeba na D1. Předkladatelé chtějí, aby se návrh ve sněmovně schválil už během prvního čtení.
Tomu by z hlediska procesního mohla zabránit námitka dvou poslaneckých klubů, nebo padesáti poslanců. Novelu nepodporují třeba Piráti. „Raději bychom, aby šel návrh do výborů a prošel normální debatou. Je to příliš velká a příliš náhlá změna,“ říká poslanec Pirátů a místopředseda podvýboru pro dopravu Ondřej Polanský.
Většina členů dopravního podvýboru s návrhem souhlasí, část zůstává nerozhodnuta. Schválení už v prvním čtení naopak většina členů podvýboru nepodporuje. „Ten návrh musí být dobře promyšlený a hlavně by měly mít dostatek času se k němu vyjádřit všechny zúčastněné strany, především sdružení přepravců,“ říká třeba Jan Bauer z ODS. S návrhem už vyjádřila nesouhlas třeba Česká hospodářská komora.
O zákazu jízdy kamionů v levém dálničním pruhu mluvil ministr dopravy Dan Ťok už 13. prosince po mnohahodinovém kolapsu na úseku D1 Humpolec – Větrný Jeníkov. Také komunisté tehdy ve sněmovně volali po tom, aby v podobných situacích kamiony nesměly předjíždět a blokovat dopravu. Podobně ODS se nechala slyšet, že upřednostňuje omezení značkami, a to jen v některých úsecích.