V Praze se chystá další protestní akce. Je však otázka, zda je podpora tohoto odvětví vůbec potřebná

Domácí 20. prosince 2020 | 13:06 — Ilona Cílková
Autobusoví dopravci se dnes sjeli na parkovišti u výstaviště v pražských Letňanech, aby protestovali proti vládě. Ta podle nich zájezdové dopravce přehlíží při řešení podpory sektorů zasažených pandemií koronaviru. Dopravci mají v 15:00 vyrazit na protestní jízdu k Letišti Václava Havla.
Další 3 fotografie v galerii
Autobusoví dopravci se chystají protestovat / Depositphotos

Veřejná doprava v Česku krvácí jako nikdy v novodobé historii země. Podle nedávno zveřejněných čísel ministerstva dopravy v letošním prvním pololetí ubyla veřejně provozovaným autobusům a vlakům v tuzemsku přibližně třetina pasažérů. Přímo „potoky krve“ jsou pak k vidění kolem tuzemských letišť. Dostatečné zlepšení ve druhém pololetí nenastává.

Veřejná autobusová doprava trpí ještě více než ta vlaková. Od ledna do června zaznamenala meziroční propad o více než 35 procent. To znamená, že letos v prvním pololetí přepravily veřejně provozované autobusy o přibližně 65 milionů lidí méně než loni ve stejném období roku. Za celý rok se tedy úbytek může pohybovat kolem stovky milionů lidí. Nejhůře je na tom mezinárodní autobusová doprava. Ta v nejkritičtějším druhém letošním čtvrtletí vykazovala dokonce 83procentní pokles cestujících, upozorňuje ekonom Lukáš Kovanda.

Kapitolou samo o sobě je letecká doprava. Loni v prvním pololetí roku česká letiště odbavila 8,2 milionu cestujících. Letos za stejné období roku jen 2,6 milionu. Podobně jako v autobusové a vlakové dopravě i v té letecké přišel hlavní úder ve druhém čtvrtletí. Tuzemská letiště od dubna do června odbavila jen lehce přes 50 tisíc lidí. Přitom loni ve druhém čtvrtletí to bylo bezmála pět milionů osob.

Letos tedy nastal pokles v rozsahu zhruba dvou řádů. Pro regionální tuzemská letiště, která již delší dobu nevykazují nijak příznivé hospodářské výsledky či jsou zasažena úbytkem cestujících či linek, může být zásah koronaviru až likvidační, zejména pokud by celosvětový i evropský citelný propad letecké dopravy trval déle.

Slabou útěchou je dopravcům to, že kvůli koronavirové krizi se dramaticky propadl nejen jejich byznys, ale také cena pohonných hmot. Z průzkumu historického vývoje cen pohonných hmot a průměrné mzdy v Československu, resp. později v České republice plyne, že minimálně od druhé světové války nebylo možné za průměrnou hrubou mzdu pořídit takový objem paliv jako letos na jaře.

Dopravci ale budou v důsledku koronavirové krize zasaženi trvaleji než mnohá jiná odvětví. Například letecká doprava se na úroveň svého výkonu z roku 2019 dostane podle odhadů až zhruba v roce 2025.

Probíhající druhá vlna pandemie koronaviru samozřejmě situaci dále zhoršuje, neboť bezútěšnou situaci činí ještě vleklejší. Čím déle si lidé budou odvykat fyzické dopravě, tím méně se jich vrátí k „vzorcům cestování“, které měli zaběhnuté před letoškem. 

Miliardové podpory se na podzim dočkali  od státu autobusoví dopravci. Získali možnost čerpat záchranné peníze v rámci programu Covid BUS. 

Vzhledem k tomu, že stát už podpořil kdekoho, je podpora dopravců na místě. Bezpochyby patří k nejvíce zasaženým odvětvím, přičemž je na jejich službách závislá podstatná část obyvatel Česka.

„Na druhou stranu se na mysl dostává otázka, kdy vlastně stát s podporou toho či onoho odvětví skončí, resp. čím bude další pomoc bude podmiňovat. V oblasti veřejné dopravy se nabízí například možnost rušení některých linek, tras a tratí," říká Kovanda. A je vlastně nutné, aby malé Česko mělo tolik regionálních letišť, která jsou placena z veřejných peněz?

Jestliže kvůli koronavirové krizi chřadnou, až zanikají celá odvětví, je nabíledni, že by stejně tak měla zanikat také ztrátová letiště, ale i linky a tratě veřejné dopravy. A že by stát měl šetřit i na dalších nákladech, včetně personálních.

Samozřejmě, tuto nepříjemnou pravdu žádný politik lidem sdělovat nechce. Pokud však například soukromý sektor přechází v době koronavirové mohutně na režim práce z domova, transformativní změna by měla postihnout i sektor veřejný, včetně veřejné dopravy. Nelze při životě udržovat tu veřejnou dopravu, která se ze svého současného „krvácení“ již nikdy nevzpamatuje. Pak totiž budeme za peníze našich dětí a vnoučat umožňovat přežití jakýmsi „zombíkům“, jejichž existence už nemá z celospolečenského hlediska prakticky žádné opodstatnění a představuje jen plýtvání, uzavírá Kovanda. Třetí vlna právě začíná, varuje biochemik a odhalil, čím je virus obrovsky nebezpečný.

Další články
Reklama
Reklama

Mohli jste přehlédnout

Záplavy a povodně ve světě: Přinesly kromě vody i krokodýly či hady plující v ulicích měst

Je vaším snem zažít pulsující atmosféru nejslavnějšího...

Chtěli byste vědět, jaká zima nás letos čeká? Sledujte...

5 chyb při výběru AKU nářadí, kterým se musíte vyhnout

Jak vytvořit dokonalou zahradní oázu: Tipy a triky

Jaké jsou výhody běhu? Fakta a mýty o tomto sportu

Co můžete očekávat, když přivedete dítě do domácnosti se...

Zavřít reklamu