Živnostníci i firmy si budou moci home office odečíst z daní. Má to ale háček

Domácí 26. října 2020 | 06:16 — Ilona Cílková
Příští rok čeká finanční úřady po celé České republice těžká zkouška. Něco, s čím se doposud nikdy nesetkaly. Budou muset posoudit, do jaké míry si daný živnostník či firma mohou ulevit od daně z toho titulu, že po podstatnou část letoška mnozí uplatňují home office.
Další 3 fotografie v galerii
OSVČ si budou moci odepsat home office z daní / Depositphotos

V případě OSVČ je situace přece jenom o něco jednodušší. Pokud tato OSVČ, například živnostník, běžně z domova nepracuje, ale nyní kvůli protipandemickým opatřením vlády musí, měla by si doma jasně a zřetelně vyhradit konkrétní místo, tedy pracovnu. Pokud si daná OSVČ takové místo vyhradí, a dokáže tedy i při případné kontrole z finančního úřadu přesvědčit úředníky, že jde o pracovnu, může si dát do nákladů spotřebovanou energii nebo výdaje za internet či mobilní telefonování. I když fakticky pracuje z domova, upozorňuje ekonom Lukáš Kovanda.

Živnostníci a obecně OSVČ by vše měli předem konzultovat s přiděleným úředníkem na příslušném finančním úřadu. Předejdou tak pozdějšímu nedorozumění a rozčarování z toho, že jim úřad vynaložené náklady neuznal jako položku odečitatelnou ze základu pro výpočet daně, doporučuje Kovanda.

Ještě tvrdší oříšek k rozlousknutí čeká na firmy, které mají za home officu třeba i stovky zaměstnanců. Jejich účetní budou muset postupovat delikátně. Ve světě se objevují návrhy, aby zaměstnavatel zaměstnanci na home officu hradil třeba i výdaje za kávovar, kávu nebo toaletní papír. O energiích, počítači či náhradě za opotřebení stolu nebo židle ani nemluvě. Pokud tyto náklady opravdu zaměstnavatel bude hradit, může o ně poté pochopitelně ponížit svůj daňový základ. V praxi bude ale obtížné odlišit například to, kterou část toaletního papíru spotřeboval zaměstnanec pro své soukromé účely a kterou využil „v pracovní době“. Pravděpodobně totiž bude zaměstnanec na home officu odtrhávat z jedné a téže role toaletního papíru, míní Kovanda.

Odborníci na daňovou problematiku míní, že by ministerstvo financí mělo vydat jakýsi manuál, jak vlastně náklady vznikající při práci z domova z daňového hlediska pojmout.
Například Španělsko nařídilo zaměstnavatelům, aby zaměstnancům platili za údržbu a vybavení, v Německu se debatuje o zákonu, který by obsahoval práva zaměstnanců pracujících z domova, Francie přijala zákon chránící zaměstnance před nutností odpovídat na e-maily po pracovní době a Británie naznačila, že by mohla zmírnit daňová pravidla u nákupů pracovního vybavení během pandemie. Jen málo zemí ale uvažovalo o práci z domova tak detailně jako Nizozemsko. Nizozemské úřady hodlají úředníkům pracujícím z domova nabídnout 363 eur (asi 9900 korun) jako „covidový bonus“. Počítat by se měl od března, kdy začala celostátní karanténa. Odpůrci bonusu v této výši ovšem argumentují, že zaměstnanci, kteří zůstávají na home officu ušetří čas i výdaje související s dojížděním do práce. Přes sto tisíc Čechů může příští rok ušetřit na daních. Musí ale dodržet jednu podmínku.

Komentáře
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Dívejte se pořádně pod nohy. Uvidíte ta nejkrásnější schodiště na světě

Dívejte se pořádně pod nohy. Uvidíte ta nejkrásnější...

Hoďte sychravé počasí za hlavu. Užijte si úchvatné moře i...

Je čas vyskočit z gauče a rozhlédnout se po krajině. Vyrazte...

Drsná a tragická města na naší planetě, kde vám bude...

Je čas na toulky podzimní přírodou. Pročistěte si hlavu na...

Odvážné a unikátní skvosty. Každý jiný, ale všechny...

Zavřít reklamu