Chystají se zásadní změny pro řidiče
Přehlednější, mírnější k bagatelním přestupkům, přísnější k těm závažnějším, kvůli kterým umírají lidé na silnicích. Tak by se daly popsat hlavní změny v novele zákona o silničním provozu, který po vypořádání připomínek míří na Legislativní radu vlády.
„Jdeme po vzoru západních zemí, kde v současnosti kladou větší důraz na nejčastější prohřešky jako je nevěnování se řízení kvůli telefonování, vysoké překročení rychlosti, alkohol za volantem. Přísněji se tak postihuje záměrné porušování předpisů, kdy cílem je vyloučit tzv. piráty silnic z provozu. Bodový systém má působit preventivně a být pro řidiče srozumitelný,“ říká ministr dopravy Karel Havlíček.
Jednou ze změn oproti původnímu návrhu je návrat dvoubodového přestupku. Nově tedy nová úprava bodového systému obsahuje tři sazby: 2, 4 a 6 podle závažnosti přestupku. I tak jde o výraznější zjednodušení oproti stávajícím pěti sazbám. Po vypořádání připomínek tak zůstaly například dva body u překročení rychlosti o více než 10 km/h a méně než 20 km/h v obci a méně než 30 km/h mimo obec.
U bagatelních prohřešků jako je špatné parkování, porušení zákazu zastavení a stání, nerozsvícení světel, zapomenutí dokladů nebo překročení rychlosti do 10 km/h se snižuje horní hranice pokuty na místě z 2 000 Kč na 1 500 Kč a body se nezapisují. V těchto případech může policie vyřešit na místě přestupek také domluvou. Naopak u nejzávažnějších přestupků může nově řidič přijít o řidičské oprávnění až na tři roky. Dosud byla nejdelší doba zákazu řízení dva roky. V rámci připomínek se též do návrhu přidala povinnost řidiče nosit reflexní vestu při vystoupení z auta do vozovky v případě nouzového stání i v obci, nově je v silničním zákoně také výslovně zakázáno parkovat na chodníku. Upouští se také od možnosti policie odebrat na místě řidičský průkaz osobě, která se nepodrobila povinné lékařské prohlídce.
Cílem navrhovaných změn je postihovat řidiče, kteří dělají přestupky vědomě a ohrožují většinu slušných účastníků silničního provozu. Zároveň má novela po více než 13 letech fungování zjednodušit rozdělení bodovaných přestupků či zavést pevné blokové pokuty u vybraných přestupků. Hranice pro odebrání řidičského průkazu zůstává na 12 bodech, návrh ovšem počítá se snížením na 6bodovou hranici u začínajících řidičů po dobu dvou let.
Zákon o silničním provozu nebyl u drtivé většiny přestupků, pokud jde o výši finanční sankce a výměru správních trestů, zásadně novelizován od roku 2007. Ministerstvo dopravy na změně bodového systému pracuje již od roku 2015. K připomínkování ministerstvo také vyzvalo veřejnost, která k návrhu zaslala stovky připomínek, řadu z nich se podařilo do výsledné novely promítnout.
Po projednání návrhu na Legislativní radě vlády půjde novela zákona na projednání ve vládě. Pokud se změnami budou členové vládního kabinetu souhlasit, následně jej projednají obě komory Parlamentu. Novela zákona počítá se svou účinností k 1. lednu 2022.
Jaký je hlavní cíl návrhu novely zákona o silničním provozu?
- zvýšit bezpečnost silničního provozu, protože dlouhodobě zaostáváme za ostatními evropskými zeměmi ve statistice zemřelých nebo těžce zraněných na silnicích
- celý systém po 14 letech fungování zjednodušit – na pouhé tři sazby bodů (2b, 4b a 6b), na 4 pásma pokut (blokových i těch ve správním řízení)
- zpřísněním postihů závažných a vědomých činů zakročit proti pirátům silnic
- snížením pokut za bagatelní přestupky nešikanovat slušné řidiče
- zavést možnost nechat se informovat o stavu bodového konta pomocí SMS, e-mailu nebo datové schránky (změny přehledně ve fotogalerii)
V loňském roce byla nejúspěšnější v předkládání zákonů ODS. Zákony, které předložila ODS, uspěly jako nejlepší Zákony roku.