SFDI podepsal smlouvu s dodavatelem systému elektronické dálniční známky, úspora je 120 milionů korun ročně
„Společnost Asseco Central Europe pro nás zajistí komplexní systém elektronické dálniční známky. Díky němu uživatelé pohodlně prostřednictvím počítače či chytrého mobilního telefonu provedou úhradu, případně ověří, že mají platnou elektronickou dálniční známku. Mezi další služby, které bude vybraný dodavatel zajišťovat, patří také podpora v podobě call centra pro pomoc zákazníkům při nákupu v e-shopu nebo mobilní aplikaci,“ řekl ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Zbyněk Hořelica.
Společnost Asseco Central Europe zajistí dodávku systému elektronické dálniční známky a jeho následný čtyřletý provoz, který začne spuštěním systému od 1. ledna 2021. Fakticky to znamená spolupráci s dodavatelem na období příštích pěti let. Hodnota této zakázky za celé období nepřesáhne 401 mil. Kč bez DPH.
Informační systém elektronické dálniční známky, který bude v majetku SFDI, obsahuje nejen e-shop pro elektronické nákupy, ale také uživatelský portál, mobilní aplikaci, call centrum, celou evidenci všech zaplacených dálničních poplatků, ale také registr všech osvobozených automobilů od úhrad časového poplatku, kompletní účetnictví, párování plateb v rámci elektronických úhrad, řešení neprovedených nebo chybných plateb, reporting a zabezpečení systému.
Součástí plnění smlouvy je také rozvoj informačního systému, konzultační služby a další činnosti v rámci součinnosti a podpory. Dále také navazující provoz a technická podpora informačního systému elektronické dálniční známky po dobu 4 let, včetně podpory jeho uživatelů po uvedení do provozu zahrnující nepřetržitý provoz call centra v češtině, angličtině a němčině, zpracování listinných podání a zajištění obchodních aktivit v rámci provozu, zajištění platformy, na které bude systém provozován.
SFDI oslovil pět společností
Na základě vyjádření Národního bezpečnostního úřadu a požadavků zpravodajských služeb vybral Státní fond dopravní infrastruktury dodavatele informačního systému EDAZ podle zákona o zadávání veřejných zakázek. Jedná se o postup pro zadání zakázky v rámci ochrany utajovaných informací.
SFDI oslovil pět společností, které kromě odborné kvalifikace vytváření informačních systémů v oblasti IT a dalších běžných kvalifikačních kritérií, splňovaly i požadovanou úroveň prověrky ve stupni utajení Důvěrné. Tři z těchto společností projevily o účast zájem a následně dvě z nich předložily nabídky. Dodavatel byl vybrán na základě nižší nabídkové ceny, která byla dále ověřena nezávislým znaleckým posudkem jako cena obvyklá.
Úspora až 120 milionů
Zatímco náklady na tisk a distribuci papírových známek jsou ve výši 6,2 procenta z vybrané částky, náklady na provoz EDAZ klesnou na 4 procenta. Jako příklad lze uvést rok 2018, kdy se prodalo 6,8 mil. dálničních známek za 5,2 miliardy korun, a náklady systému tvořily 325 milionů. Celý systém v kombinaci se zakázkou na fyzickou distribuci zlevní výběr dálničních známek až o 120 milionů korun ročně.
Souběžná zakázka na fyzická distribuční místa zajistí přístupnost koupě dálničních známek i lidem, kteří nechtějí nebo nemohou kupovat dálniční známky přes internet. Dodavatel, který bude zajišťovat prodej elektronických dálničních známek prostřednictvím sítě prodejních míst, byl vybrán na základě nejvýhodnější cenové nabídky. V tuto chvíli běží 15denní lhůta pro podání námitek, poté bude uzavřena smlouva s vybraným uchazečem.