Česko žije volbami. ANO utratí za volby asi 150 milionů, Piráti naopak dají do kampaně jen dva miliony

Domácí 06. října 2018 | 04:41 — Helena Malá
Ještě v sobotu mají obyvatelé České republiky možnost ovlivnit složení městských a obecních úřadů a na menší části území Česka pak i novou podobu Senátu. Co se týká financování předvolebních kampaní, letošním rekordmanem se stalo hnutí ANO, naopak na finančním chvostu jsou Piráti.
Za volební kampaň utrácí každá strana jinou částku / Depositphotos

Samospráva se bude volit ve více než 6 000 obcích po celé zemi, ve třetině okrsků dojde k volbám do Senátu ČR. Výsledky budou zveřejněny průběžně na webových stránkách volby.cz. Očekává se, že kompletní čísla budou jasná někdy v neděli ráno.

O 27 rozdělovaných křesel v horní komoře se v obvodech, kde se letos po šesti letech bude znovu hlasovat, pokouší 236 kandidátů - tři adepti přibyli. Na jeden senátorský mandát tak připadá v průměru devět adeptů. Obecními zastupiteli by chtělo být zhruba 216 tisíc zájemců, což je o 17 tisíc méně než před čtyřmi lety. I tak na jedno místo na radnici připadají tři až čtyři uchazeči.

Každá politická strana si za účelem předvolební kampaně vyšetří ve svém rozpočtu jinou částku. Jak informoval Respekt, volby do zastupitelstev mají oproti jiným hlasováním jednu specifičnost: není zde nastavený žádný limit pro množství peněz, které může strana, hnutí nebo nezávislý kandidát za kampaň utratit. Podle zákona kandidáti nemusí navíc zřizovat volební a transparentní účet, na kterém by každý mohl sledovat, kdo a kolik na podporu politického subjektu přispívá a z co se pak peníze utratí; stejně tak nemusí vykazovat vynaložené náklady.

Rekordmanem se letos očekávatelně stalo hnutí ANO premiéra Andreje Babiše. Za předvolební propagaci kandidátů do obecních zastupitelstev a Senátu podle hlavního manažera Jana Richtera utratilo okolo 150 milionů korun. Jen v hlavním městě se má jednat o částku v rozsahu 30 – 50 milionů. V porovnání s výdaji za předchozí komunální a senátními volby v roce 2014 je to 2,5krát víc. Oproti ostatním politickým subjektům je to ranec peněz. Například ODS uvádí, že do kampaně investovala 40 milionů, SPD 25 milionů, STAN 17, 5 milionu, ČSSD 10 milionů a Piráti pouhé dva miliony korun.

Další články
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Last minute Turecko s cestovní kanceláří TUI aneb Prožijte dovolenou snů

Last minute Turecko s cestovní kanceláří TUI aneb Prožijte...

Dlouhá cesta může být pro dítě utrpením, nová auta ale...

Dokonalé prázdninové letovisko? Plážové ráje Bodrumu...

Balení bez námahy – módní tipy pro chytré a stylové...

Noční vlaky zažívají v Evropě renesanci: Tipy, kam můžete...

Kam na první letošní lyžování? Na rakouském ledovci...

Zavřít reklamu