Riziko železničních nehod se zvyšuje. Ministerstvo musí jednat ihned, ne čekat dalších dvacet let, varují politici

Domácí 11. srpna 2021 | 16:30 — Helena Malá
Českou republikou před nedávnem otřásla tragická srážka dvou vlaků na Domažlicku, která si vyžádala tři lidské životy a desítky zraněných. Jak se ale nechali slyšet zástupci hnutí Starostové a nezávislí (STAN), bylo opět jen otázkou času, než se něco podobného stane.
Další 3 fotografie v galerii
Každá úroveň bezpečnostního systému ETCS zastaví vlak a k podobným neštěstím jako nedávno u Domažlic by už nemělo docházet / HZS Plzeňského kraje

Jak politici ze STAN připomenuli, v letošním roce došlo k desítkám případů, kdy vlak jel nedovoleně za návěstidlo s návěstí zakazující jízdu – ke srážkám ani zranění naštěstí nedošlo. "Bylo to však dostatečné varování, že se Ministerstvo dopravy nepoučilo z loňského léta, které bylo ve znamení další vlny nehodových událostí, a nepřijalo účinná opatření, resp. že neučinilo maximum pro vyšší bezpečnost na železnici. Toto varování bylo dostatečně důrazné poslední sobotu, kdy se srazila lokomotiva s osobním vlakem v Němčicích nad Hanou a tato srážka si vyžádala 2 zraněné," uvedl mluvčí STAN Tomáš Pergl.

Starostové a nezávislí se podle něj dlouhodobě zabývají otázkami drážní bezpečnosti. "Vedle interpelací předkládají i konkrétní pozměňovací návrhy k zákonu o dráhách, které však Ministerstvo dopravy soustavně odmítá, i když se týkají např. vrácení oprávnění pro Drážní inspekci vykonávat prevenci na dráhách, větších pravomocí pro Drážní úřad a Drážní inspekci, nebo které těmto institucím usnadňují jejich činnost potřebnou pro celou společnost," doplnil Pergl.

Jak prohlásil bývalý šéf Drážní inspekce a expert hnutí STAN na železníční dopravu Roman Šigut, Ministerstvo dopravy pod vedením hnutí ANO výrazně omezilo personální kapacity Drážní inspekce i Drážního úřadu. "Přitom se zvyšují dopravní výkony, železnice zažívá významný rozvoj jako nikdy předtím, narůstá počet dopravců, je nedostatek provozního personálu, každodenní provoz je narušován nejrůznějšími mimořádnostmi v důsledků stavebních prací apod. Rizika vzniku nehody se zvyšují, prevence však fakticky vymizela," upozornil Roman Šigut.

Ministerstvo dopravy pod vedením Karla Havlíčka dalo závazek zabezpečit železniční tratě systémem ETCS a k tomu si stanovilo, že se tak má stát do roku 2040. Teď v srpnu Ministerstvo dopravy informovalo veřejnost, že Plán moderního zabezpečování české železnice – implementace ETCS do roku 2040, který stanovuje harmonogram dalšího zavádění evropského automatického zabezpečovače ETCS různých úrovní na všechny tuzemské tratě, je před schvalováním vládou. Každá úroveň ETCS zastaví vlak. Plán zabezpečení počítá s modernizací do roku 2040 a předpokládá náklady ve výši 90 miliard korun. Zástupci hnutí STAN však vyzývají k ryhlejšímu prostupu, protože nelze čekat dalších 20 let a riskovat tragické nehody a ztráty na životech.

"Stejně tak návrh ministerstva na sankční systém pro strojvedoucí vůbec neřeší problém předcházení vzniku nehod, ale řeší až důsledky, tj. až když se něco stane, navíc nesystémově u jedné vybrané profese. Drážní bezpečnost je třeba řešit komplexně, systémově a hlavně ihned," dodal Šigut, který v nadcházejících volbách kandiduje v Moravskoslezském kraji.

Vicepremiér, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy Havlíček uklidňoval vloni veřejnost, jak má věc pod kontrolou a jak se svým „expertním týmem“ prioritně řeší drážní bezpečnost. Vývoj nehodovosti na dráhách a především tragická nehoda u Domažlic však ukazuje opak, je přesvědčeno hnutí STAN.

"Ministerstvo dopravy zkrátka nelze řídit a věnovat se mu na částečný úvazek. Kdyby nebylo několik dní do voleb, měl by ministr Havlíček okamžitě rezignovat na svou funkci ministra dopravy. Za tohoto stavu ho však vyzýváme, aby zajistil u hnutí ANO v Poslanecké sněmovně aktivní podporu pro pozměňovací návrhy hnutí STAN k zákonu o dráhách a udělal alespoň to málo, co se udělat dá, a přispět tak k vyšší bezpečnosti na železnici," řekl Václav Bernard, předseda odborné komise STAN pro oblast dopravy a infrastruktury.

Zdroj: STAN, Ministerstvo dopravy ČR.

Další články
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Last minute Turecko s cestovní kanceláří TUI aneb Prožijte dovolenou snů

Last minute Turecko s cestovní kanceláří TUI aneb Prožijte...

Dlouhá cesta může být pro dítě utrpením, nová auta ale...

Dokonalé prázdninové letovisko? Plážové ráje Bodrumu...

Balení bez námahy – módní tipy pro chytré a stylové...

Noční vlaky zažívají v Evropě renesanci: Tipy, kam můžete...

Kam na první letošní lyžování? Na rakouském ledovci...

Zavřít reklamu