České děti jsou na tom nejhůře z celé Evropy. Kvůli pandemii přišly o 76,5 milionu dní školní výuky
Pandemie koronaviru zasáhla české školství obzvláště tvrdě. České děti byly ve srovnání se zbytkem Evropy doma nejdéle a tisíce z nich zcela vypadly ze vzdělávacího systému. Děti a mládež přišly dosud v souhrnu o zhruba 76,5 milionu dní školní výuky.
Tento údaj pokrývá celé období od první uzavírky škol, k níž došlo loni 11. března, až do pátku uplynulého týdne, tedy do 26. března. V celém tomto období byly školy otevřeny v různých režimech, s výjimkou září a první poloviny října však nikdy ne zcela plnohodnotně.
Počet ztracených dní výuky je korigován o počet dní získaných zpět uplatněním výuky distanční, do níž se však zejména na jaře 2020 nezapojili všichni žáci a studenti a která obecně není tak efektivní jako výuka prezenční. Výsledný počet ztracených dní je následně vynásoben příslušným počtem žáků a studentů, a to v závislosti na školním roce, uplatněném režimu otevření škol a dalších faktorech. Mezi ně patří například podíl dětí, které docházely do školy na jaře 2020, tedy v době, kdy taková docházka byla dobrovolná.
Výpočet vychází z metodiky britské nevládní organizace Save the Children . Ta tento měsíc vydala zprávu, podle které pandemie onemocnění covid-19 v uplynulých zhruba dvanácti měsících připravila děti ve světě průměrně o 74 dní vyučování. A to jak kvůli uzavírkám škol, tak kvůli nemožnosti distanční výuky. Jedná se o více než třetinu běžného školního roku, který má globálně v průměru 190 dní. Světová dětská populace tak zhruba v prvních dvanácti měsících pandemie přišla dohromady o 112 miliard dní výuky.
Metodika organizace Save the Children zohledňuje distanční výuku, k níž však nemá přístup každý. Ani v České republice se do distanční výuky nezapojili všichni, jak je již uvedeno. Ve druhém pololetí školního roku 2019 až 2020 se nezapojilo zhruba 250 tisíc žáků a studentů, jak plyne z šetření České školní inspekce z dubna 2020.
Podle šetření téže instituce z února 2021 poklesl počet žáků a studentů, kteří nejsou do distanční výuky zapojeni, přibližně na 50 tisíc osob. Distanční výuka ovšem není tak efektivní jako výuka osobní, což výpočet ztracených dní pro Českou republiku zohledňuje plně v souladu s metodikou organizace Save the Children. Ta předpokládá, že den distanční výuky svým účinkem na rozšíření vzdělání dětí odpovídá přibližně jen 0,5 dne výuky prezenční. Česku hrozí opakování chyby z prosince. Experti řekli, co bude pro zvládnutí pandemie klíčové.