Klienti poukazy přijmout nemusí. Hrozí žaloby na cestovní kanceláře

Domácí 23. května 2020 | 17:39 — Ilona Cílková
Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer kvůli epidemii koronaviru zrušily všechny zájezdy plánované na letošní červenec a srpen, které měly objednané u obou společností řádově desetitisíce klientů. Ti místo zájezdu dostanou od cestovky poukaz. A to i tehdy, pokud by raději dostali zpět peníze, na které mají nárok dle legislativy EU.
Další 3 fotografie v galerii
Spotřebitel se nemusí spokojit s poukazem cestovní kanceláře a může se snažit soudně své peníze získat zpět / Pixabay

Právě nesoulad české a unijní legislativy ve věci cestovních poukazů může výhledově vést k hromadným žalobám klientů ne cestovní kanceláře.

Podle zákona „lex voucher“, který v dubnu podepsal prezident Miloš Zeman, mohou cestovní kanceláře odložit vrácení peněz za zrušené zájezdy kvůli koronaviru s plánovaným odjezdem od 20. února do 31. srpna. Místo nich budou klientům vydávat právě poukazy. Na odložení platby by měla do 31. srpna příštího roku platit takzvaná ochranná doba. Klienti, kteří do tohoto data poukaz nevyužijí, budou mít nárok na vrácení uhrazených záloh.

Členské státy ale musí respektovat právo Evropské unie. Nemohou zavádět vlastní předpisy typu zmíněného „lex voucher“, které by se odklonily od směrnice, jež je založena na maximální harmonizaci. Nebyla by pak zajištěna stejná úroveň ochrany cestujících napříč unii, upozorňuje Lukáš Kovanda.

Zákazník cestovní kanceláře se tedy může rozhodnout, jestli poukaz přijme, nebo se bude domáhat svého práva na vrácení peněz. U soudu.

Podle průzkumu Sdružení českých spotřebitelů jsou každí tři spotřebitelé z pěti ochotni podat žalobu na náhradu škody již při škodě do patnácti tisíc korun. Tuto částku podstatná část pořizovaných zájezdů dokonce spolehlivě přesahuje. Například podle údajů společnosti Invia, největšího online prodejce zájezdů v ČR, činila v roce 2018 průměrná cena zájezdu do Řecka 17 980 korun za osobu a do Egypta na 17 243 korun za jednoho cestujícího.

Od roku 2022, tedy jen čtyři měsíce po skončení výše uvedené ochranné doby zákona „lex voucher“, navíc pravděpodobně budou moci dotčení spotřebitelé řešit věc prostřednictvím podání hromadné žaloby. Ty vláda schválila letos v únoru. Podstatou hromadných žalob je to, že umožňují různým lidem uplatnit stejné nebo podobné nároky v jediném soudním řízení. Takové nároky obvykle samostatně nedosahují takové výše, aby se lidem finančně vyplatilo je vymáhat, protože je převýší náklady na soud.

Spotřebitel se tedy opravdu nemusí spokojit s poukazem cestovní kanceláře a může se snažit soudně své peníze získat zpět. Pokud se soudní řízení protáhne do roku 2022, podobně dotčení spotřebitelé, může jít o desetitisíce osob, se budou moci spojit a vymáhat své peníze prostřednictvím právě hromadné žaloby, uzavírá Kovanda. Za záchranou Smartwings může být zájem vlastníků. Nákup by byl drahý i zadarmo, říká Miroslav Kalousek.

Další články
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Last minute Turecko s cestovní kanceláří TUI aneb Prožijte dovolenou snů

Last minute Turecko s cestovní kanceláří TUI aneb Prožijte...

Dlouhá cesta může být pro dítě utrpením, nová auta ale...

Dokonalé prázdninové letovisko? Plážové ráje Bodrumu...

Balení bez námahy – módní tipy pro chytré a stylové...

Noční vlaky zažívají v Evropě renesanci: Tipy, kam můžete...

Kam na první letošní lyžování? Na rakouském ledovci...

Zavřít reklamu