Za naftu i benzín si Češi během Vánoc připlatili. Stále jsou ale pohonné hmoty nejlevnější v historii ČR
Ceny pohonných hmot v ČR přes Vánoce stouply, a to po několika týdnech mírného, postupného poklesu. Řidiči se ale žádného dramatického zdražování v roce 2020 obávat nemusejí. Od začátku prosince ropa Brent zdražila na světových trzích o 11,5 procenta, nejvýrazněji od ledna, a prodejci toto zdražení v uplynulém týdnu promítli do cen pohonných hmot v Česku.
Benzín od 18. prosince do uplynulého čtvrtka zdražil o čtyři haléře na průměrnou cenu 32,04 koruny za litr. Nafta zdražila o osm haléřů, na 31,73 koruny za litr. "V příštím týdnu je třeba počítat s mírným růstem cen jak benzínu, tak nafty, v rozsahu do deseti haléřů na litr. Cena ropy Brent totiž nyní dosahuje své nejvyšší úrovně od zářijových útoků na saúdskoarabská ropná zařízení. Barel Brentu přesáhl v pátek brzy ráno středoevropského času cenovou úroveň 68 dolarů, poprvé právě od poloviny září. Efekt zdražující ropy tlumí zlehka posilující česká koruna, která za poslední měsíc zpevnila vůči dolaru o zhruba třicet haléřů," komentoval situaci český ekonom Lukáš Kovanda.
Prosincové zdražování ropy je dáno dohodou členských zemí kartelu OPEC a jejich spojenců o razantnějším než očekávaném dodatečném omezení těžby a také dílčí obchodní dohodou Spojených státu a Číny. První z dohod, dojednaná začátkem měsíce ve Vídni, ve výhledu omezuje nabídku ropy na světovém trhu. Díky druhé z dohod opadá část nejistoty, která trhy letos svírala, což podněcuje poptávku po ropě. Oboje ve výsledku působí právě na růst cen ropy na světovém trhu, který se s obvyklým zpožděním dvou týdnů promítá do cen pohonných hmot v ČR, konstatoval Kovanda.
Benzín je v okolních zemích během měsíce prosince levnější než v Česku v Maďarsku a Polsku, přibližně stejně drahý je pak v Rakousku. Slováky a Němce ale vyjde dráž, stejně jako obyvatele prakticky všech „starých“ zemí EU s výjimkou Lucemburska. "Levnější než v Česku je také třeba v Bulharsku či v Rumunsku, ve Slovinsku a Chorvatsku je ale dražší. Nafta je přibližně stejně drahá v Česku, v Rakousku i na Slovensku. Poláci, Bulhaři či Rumuni ji mají levnější, Maďaři, Slovinci, Chorvati a obyvatelé většiny ,starých´ zemí EU s výjimkou opět Lucemburska, ale také Španělska pak dražší," upřesnil Kovanda.
Jak se budou ceny pohonných hmot v ČR vyvíjet v roce 2020? Ropa letos překvapila tím, jak málo reagovala na geopolitická rizika či třeba i na zmíněné zářijové útoky na saúdskoarabská ropná zařízení. V minulosti by takové události měly potenciál způsobit ropný šok, nyní však nijak trvaleji nezapůsobily. "Důvodem je skutečnost, že kvůli postupnému znatelnému nástupu břidličné ropy, zejména té americké, slábne v rámci ropné cenotvorby význam dění v geopoliticky třaskavém blízkovýchodním regionu," vysvětlil Kovanda. Kvůli zavádění cel zejména ze strany USA a dalším nejistotám navíc letos světová ekonomika ztrácela na růstové dynamice, což oslabovalo poptávku po ropě. V příštím roce nelze čekat, že by si Čína a USA "padly do náručí", alespoň do jisté míry bude napětí mezi těmito ekonomikami patrné nadále, navzdory dílčímu smíru v celní válce z konce roku 2019. "Z obchodní války se však mohou čeští řidiči těšit, neboť kvůli ní ztrácí na dynamice nejen růst světové ekonomiky, ale také – proto – růst cen ropy, a tedy i pohonných hmot v ČR," doplnil Kovanda.
Kartel OPEC a jeho spojenci v čele s Ruskem budou sice v roce 2020 ještě výrazněji než letos omezovat těžbu, avšak jejich moc ovlivňovat cenu ropy již vzhledem k výše řečenému není taková jako dříve. Proto ani nelze očekávat žádný výrazný růst cen pohonných hmot u českých čerpacích stanic.
V poměru k průměrné mzdě budou pohonné hmoty nejlevnější v novodobé historii ČR. V tomu ohledu by měl být příští rok nejpříznivější právě od roku 1993. Letošek je totiž prvním rokem v dějinách ČR, kdy za průměrnou hrubou měsíční mzdu bylo možné v každém z dosavadních čtvrtletí roku nakoupit více než tisíc litrů pohonných hmot. Ve druhém letošním čtvrtletí se za průměrnou hrubou měsíční mzdu dalo pořídit – vzhledem k tehdy platným průměrným cenám dle CCS – více než 1049 litrů pohonných hmot, a to se počítá jak benzín, tak nafta, resp. jejich souhrnná průměrná cena. "To je dosavadní rekord, který však bude v probíhajícím čtvrtém čtvrtletí s největší pravděpodobností překonán. Pro srovnání, ještě v posledním kvartále roku 2014 se za tehdejší průměrnou měsíční mzdu dalo pořídit jen zhruba 777,5 litru pohonných hmot, tedy o 271,5 litru méně než letos ve zmíněném druhém čtvrtletí," uzavřel Kovanda.