Zkrachovalá Bohemia Energy rozesílá vysoká vyúčtování. Nebojte se porušit zákon, radí odborníci
Vyúčtování, které v těchto dnech svým bývalým klientům Bohemia Energy entity rozesílá, je pro mnohé už tak zkoušené lidi doslova poslední kapkou. A nejde o žádných pár drobných. "Máme zde třeba případ, kdy si Bohemia Energy účtovala za měsíc a půl částku atakující 40 tisíc korun," řekla exkluzivně pro magazínPlus.cz předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) – Asociace, z.s. Gerta Mazalová.
Lidé jsou podle ní naprosto zoufalí. "Denně se na nás obracejí desítky občanů. Propadají absolutnímu pesimismu a už nevěří, že jim někdo pomůže. Chceme všem vzkázat, že stojíme na jejich straně a že jim rádi nabídneme pomocnou ruku," poznamenala Mazalová.
Co se týká úhrady vysokých doplatků společnosti Bohemia Energy, radí asociace v tomto výjimečném případě nehledět striktně na zákony. V prvé řadě je podle ní třeba si vyúčtování pečlivě zkontrolovat. Vyúčtování se skládá ze tří částí – základní „A“, podrobné „B“ a doprovodné „C“. Při kontrolních propočtech je třeba si uvědomit, že platby za elektřinu a plyn se skládají z regulované části, kterou stanovuje stát, a z části neregulované, určené dodavatelem. Je rovněž dobré podívat se na sjednaný produkt, sazbu a na výši stálé měsíční platby, neboť to vše se podílí na výsledné ceně.
„Pokud spotřebitel obdrží vysoký nedoplatek za energie, dle kterého se spotřeba energií významně odlišuje od vyúčtování předešlého, je potřeba zkontrolovat, zda uváděná spotřeba energií souhlasí s reálnou spotřebou dle elektroměru/plynoměru. Poté je nutné podat u dodavatele energií reklamaci,“ upřesnila právnička SOS – Asociace, z.s. Alena Máčová. Podmínky pro její uplatnění by měly být uvedeny ve vyúčtování nebo je naleznete v obchodních podmínkách, které se vážou ke smlouvě o dodávkách energií. V nich bývá také uvedena doba, do kdy lze vyúčtování reklamovat.
Reklamace musí být podle zákona vyřízena do 15 dnů od jejího doručení. Pokud dodavatel uzná, že reklamace je oprávněná, je povinen vyrovnat rozdíl v platbách do 30 dnů ode dne jejího doručení. Jestliže dodavatel elektřiny či plynu reklamaci zamítne, anebo ji nevyřídí ve stanovené lhůtě, mohou se spotřebitelé obrátit na Energetický regulační úřad, případně na soud. Obecně platí, že podání reklamace nezbavuje povinnosti zaplatit případné nedoplatky (reklamace nemá odkladný účinek) a pokud se později ukáže, že reklamace je oprávněná, případně dojde k dohodě, bude spotřebitelům neoprávněně fakturovaná částka vrácena. Nicméně, i když na to nemá spotřebitel nárok ze zákona, solidní společnost běžně přistoupí na žádost, že platba bude uhrazena až po vyřízení reklamace.
„V případě společnosti Bohemia Energy entity bych ovšem s platbou počkala, protože spotřebitelům od ní pro nezaplacení nedoplatku nehrozí odpojení od energií a pokud bude zjištěno, že spotřeba energií souhlasí s vyúčtováním, nedoplatek spotřebitel doplatí,“ konstatovala Gerta Mazalová. Dodala, že jde o výjimečný případ. "Lidé se nemusejí obávat nějakých exekucí. Pokud nebude reklamace uznána, doplatku se stejně nevyhnou, mohou tak ale učinit o něco později. Navíc by jim firma měla nabídnout třeba možnost splátkového kalendáře. Je třeba si uvědomit, že ti lidé nic neprovedli, ale že jsou v podstatě oběti podvodníků," uzavřela Mazalová pro magazinPlus.cz.
Zdroj: Autorský článek, Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace.