Vedle kritického nedostatku čipů drtí automobilky další nečekaný problém

Domácí 27. října 2021 | 06:31 — Ilona Cílková
Špatná zpráva pro Čechy, kteří si chtějí koupit ojeté auto. Ceny ojetin šplhají vzhůru a pravděpodobnost, že by šly v dohledné době dolů, je prakticky nulová. Ojetá auta v Česku budou nejen zdražovat, ale navíc hrozí i jejich nedostatek.
Automobilky po celé Evropě čelí nedostatků surovin / Pixabay Jay Lamping

Průměrná cena ojetých aut na českém trhu v prvním letošním pololetí stoupla meziročně o takřka 16 procent na 245 tisíc korun. A vypadá to, že ojetá auta budou zdražovat i nadále.

Automobilky totiž čelí celosvětově dalšímu závažnému problému. Vedle kritického nedostatku čipů, který zastavil výrobu například ve Škodě Auto, čelí rostoucím potížím se zajištěním dodávek hořčíku. Hořčík je přitom zcela nepostradatelná součást každého auta. Bez něj si prakticky nelze představit výrobu hliníkových slitin a plátů, které dělají auto autem, neboť jsou obsaženy v kdejaké součásti vozu, od volantu, přes nádrž na pohonné hmoty až po motor. 

Zhruba 85 procent globálních dodávek hořčíku ovšem zajišťuje Čína. Ta se v současnosti potýká s obdobou energetické krize, která svírá Evropu. Rusko částečně přesměrovalo své dodávky plynu z Evropy právě do Číny právě proto, aby Číně pomohlo zmírnit její energetickou krizi. Ta ovšem i tak páchá značné škody, neboť Čína musí kvůli příliš drahé a hůře dostupné elektřině omezovat třeba právě i výrobu hořčíku.

Již řadu měsíců sužuje automobilky po celém světě zmíněný “čipový hladomor”, nyní se tedy postupně přidává také “hořčíkový hladomor”. Ten tak může protáhnout trápení automobilek o další měsíce. V Česku by tak mohl společně s “čipovým hladomorem” připravit o práci až desetitisíce lidí. A zároveň způsobit situaci, kdy zachovalé ojetiny budou mít vyšší cenu než zcela nová auta. Pokud ovšem vůbec budou k mání.

Už několik dní všechny závody společnosti Škoda Auto nevyrábějí vozy kvůli nedostatku čipů. I v okolních státech se automobilky potýkají se stejnými problémy jako Škoda Auto. Linky pozastavují, nebo vyrábí jen některé modely, pro které mají dost dílů. Řidiči v panice vykupují příměs do motorů AdBlue. Největší továrnu v Evropě drtí drahý plyn.

Zdroj: kurzy.cz.

Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Důrazné varování pro cestovatele. Těmto zemím se vyhněte

Důrazné varování pro cestovatele. Těmto zemím se vyhněte

Nejlepší města pro junketovou turistiku v Evropě

Nejistá budoucnost pro cestovatele. Chystá se výrazné...

Lyžaři musí změnit plány. Rakousko přestalo čekat na...

Pouliční výstavy, světelné inspirace a nádech svobody. Jak...

Evropa přitvrzuje. Od pondělí se připravte na velké...

Zavřít reklamu