Zdražování potravin nabralo na obrátkách. Lidé by si měli dát pozor na častý fígl výrobců

Domácí 28. srpna 2021 | 10:00 — Ilona Cílková
Růst cen potravin a nealkoholických nápojů byl loni citelný a pokračovat bude i v letošním roce. Experti odhadují, že růst spotřebitelských cen bude nejmarkantnější za 13 let. Výrobci přicházejí s fíglem, jak prodat a přitom neprodělat. Zmenšují velikost balení, aby nemuseli tolik zvyšovat cenu. 
Další 3 fotografie v galerii
Výrobci potají zmenšují velikost balení, aby nemuseli tolik zvyšovat cenu / Depositphotos

V nejbližších měsících zdražování zasáhne také právě segment potravin. Jak vyplývá z pravidelné statistiky OSN, byly ceny potravin ve světě letos v červenci meziročně o 31 procent vyšší než loni v červenci. 

Mezi Čechy tak nyní panují značné obavy z toho, že by se inflace mohla ještě dále roztočit. Česká národní banka sice letos chystá ještě dost možná dvojí zvýšení základní úrokové sazby, jenže to na zkrocení rapidní inflace stačit nebude. Právě proto, že za růstem cen je hlavně „dovoz“ inflace ze světa.

Třeba v Německu si ze světa „dováží“ nejvíce inflace od 80. let minulého století, jak plyne z včera zveřejněných údajů tamního statistického úřadu, o nichž informuje agentura Bloomberg. „Cenové tlaky ve světě se projeví růstem cen nejen v Německu, ale i s ním ekonomicky těsně propojené České republice," upozorňuje ekonom Lukáš Kovanda.

V Češích obava z výrazného růstu cen přetrvává delší dobu. Své o tom vědí výrobci potravin. Ti v posledních letech proto zintenzivňují praxi nenápadného zmenšování objemu výrobků, snižování gramáže si ubírání procent alkoholu. Jedná se o praxi takzvané „smrskflace“. Při „smrskflaci“ sice cena potravinového nebo nápojového výrobků zůstává v obchodě stejná, avšak tajně se smrskává právě objem, gramáž nebo kvalita výrobků. Zákazník tak za stejnou cenu kupuje méně, takže si pohorší podobně jako při cenové inflaci. Akorát, že „smrskflace“ si u daného výrobku většinou nevšimne, zatímco cenovou inflaci by jistě zaregistroval, což by jej od koupě mohlo i odradit.

Zákazník by v čase citelné inflace cen potravin měl pečlivěji než jindy pročítat údajů o složení, objemu či gramáží výrobku a umět posoudit, zda se nestává obětí právě „smrskflace“, radí Kovanda. Čechům nebývale zlevňují nákupy u našich sousedů. Obchody vzali doslova útokem.

Zdroj: fao.org, bloomberg.com.

Další články
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Last minute Turecko s cestovní kanceláří TUI aneb Prožijte dovolenou snů

Last minute Turecko s cestovní kanceláří TUI aneb Prožijte...

Dlouhá cesta může být pro dítě utrpením, nová auta ale...

Dokonalé prázdninové letovisko? Plážové ráje Bodrumu...

Balení bez námahy – módní tipy pro chytré a stylové...

Noční vlaky zažívají v Evropě renesanci: Tipy, kam můžete...

Kam na první letošní lyžování? Na rakouském ledovci...

Zavřít reklamu