Současný citelný propad průmyslu v je jen zahřívacím kolem. Přímý zásah teprve přijde
Analytici oslovení agenturou Bloomberg ovšem ve střední hodnotě svých odhadů počítali s propadem 13,6 procenta. Jedná se o nejvýraznější propad průmyslu v ČR od července 2016, kdy však byla příslušná data ovlivněna časováním celozávodních dovolených v tuzemských průmyslových podnicích.
Letos v březnu stáhl průmyslovou výrobu zejména autoprůmysl, který meziročně ztratil takřka 26 procent. Výsledek je však i tak zmírněn tím, že k zavření či významnému omezení výroby přistoupily tři největší automobilky – Škoda, Hyundai a TPCA – až v druhé polovině měsíce března. Dubnový meziroční propad autoprůmyslu tak bude ještě hlubší. Automobilka TPCA totiž plánuje odstávku ukončit až po polovině května, Škoda ji sice ukončila v dubnu, ale až na jeho samém sklonku, a TPCA rozjela výrobu zhruba v polovině dubna.
V březnu se kromě autoprůmyslu citelně propadlo také strojírenství a kovoprůmysl. Naopak objem výroby meziročně vzrostl v odvětvích, která nebyla tolik dotčena omezením výroby kvůli koronaviru. Jednalo se zejména o potravinářství a dřevozpracující a papírenský průmysl.
Podle ekonoma Lukáše Kovandy je značně nepříznivý další výhled průmyslu. Nejde přitom jen o očekávaný ještě hlubší dubnový propad. Jde i o to, že v březnu došlo k citelnému propadu nových zakázek tuzemskému průmyslu, a to zejména těch domácích, což značně zatemňuje výhled o do dalších měsíců letošního roku. Tuzemské zakázky se propadly meziročně o 21 procent, nejvýrazněji od srpna 2009. Celkově byl propad zakázek – domácích i zahraničních – nejvýraznější opět od července 2016.
Za celý letošní rok tak průmysl ztratí patnáct procent. Problematický bude i rozběh výroby v květnu o červnu a následné zajišťování odbytu v podmínkách rapidně zpomalující domácí i zahraničních ekonomik. Ještě horší, než se čekalo. Maloobchod se tragicky propadl.